Mockingjay Part 1

Var ju på bio i onsdag och inte vilken bio som helst utan Hungergames: Mockingjay Part 1. Det är mina absoluta favoritfilmer och böcker men idag tänkte jag "utvärdera" själva filmen och berätta om den är sevärd eller inte.

Man får följa Katniss Everdeen när hon leder alla tolv distrikt i ett uppror mot huvudstaden. Ett stort krig som sedan eskalerar och Katniss måste bestämma sig för vilka hon kan lita på och inte och göra allt för att kunna skydda sin familj och sina vänner. Filmen är baserad på Suzanne Collins tredje bok och är första delen på sista filmen som då är uppdelad i två delar. 

Jag själv har läst alla tre böcker och sett alla filmer. Tredje filmen enligt mig var riktigt bra, antagligen för att jag som läst boken förstod vad som faktiskt hände i filmen. Tror det är något som kan varit svårt för dom som inte läst böckerna att förstå, då filmen absolut inte är som de två första filmerna, alltså inga som väljs ut för att komma in på en arena för att slåss. Jag skulle därför rekomendera att man faktiskt läser böckerna först för att kunna njuta av filmen till max och kunna förstå. Även om jag tycker att filmskaparen har gjort ett väldigt bra jobb för att alla ska förstå vad som har hänt med Katniss, Peeta och med alla distrikt och varför dom gör detta upproret mot huvudstaden. 

Men absolut är det en sevärd film och sista delen som kommer nästa år kommer ju göra så att man förstår denna biten ännu bättre. Jag längtar i alla fall till den dagen då den filmen har premiär. 

Filmen får 4/5 stjärnor eftersom den var lite svår att förstå annars hade den varit en ren 5/5!
/källa/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0